Samma skit, olika politik

Ett tag var jag riktigt inne i politiken. Började med att jag retade mig på hur lättpåverkade och lättköpta vissa människor var inför valet, och försökte uppmana till någon form av eftertanke. Nåväl, nu har jag förstått hur oerhört svårt det är att göra någon skillnad. Och framförallt att jag inte orkar göra det just nu.

En tanke har påbörjats, som gör att jag omöjligen kan fortsätta med det politiska tänkandet (allt är ju egentligen politik, men nu menar jag rent praktiskt – arbete för andra). Det är insikten om att det faktiskt är samma ideal som gäller oavsett politisk inriktning.

Idealet är detta: det gäller att spara en jävla massa pengar på hög. Den som har störst hög när han eller hon dör vinner. Enkel kritik mot materialism överhuvudtaget kan tyckas. Men det finns en skillnad här, som inte är det lättaste att förklara. Problemet är det att de olika politiska inriktningarna bråkar om det här, men inte om det faktum att idealet existerar. Bråket gäller en rättvis fördelning, så att fler kan bygga högar. Högarna används sedan lämpligen till resor till Mallorca på ålderns höst.Totalt absurt.

Min stora invändning är att idealet inte ifrågasätts, ja urholkas! Se till så att pengar blir mindre betydelsefulla. Visst, det är ok att den som har mer pengar får vissa fördelar som den med mindre inte får. Rent betydelselösa, lyxrelaterade fördelar. Men det ska för fan inte vara några skillnader rent levnadsmässigt/överlevnadsmässigt/hälsomässigt.

Framförallt ska det inte finnas något tvång gällande att tjäna pengar. Den som inte tjänar ett rött öre ska kunna överleva och må bra ändå, om än med färre nöjen och ägodelar (som personer som skiter i pengar troligen ger blanka fan i ändå). Om ett sådant samhälle inte skapas finns det ingen anledning att vara ”medlem” längre.

Och så blev det politik av allt ändå. Så kan det gå.

En reaktion på ”Samma skit, olika politik

Kommentera

