Är du som jag?

Jag har länge fnyst åt de som hävdar existensen av en ”naturlig” moral. Det har tyckts så absurt att rätt och fel ska vara av naturen givet. Det har tyckts så självklart att värderingar alltid är subjektiva/inlärda att jag inte ens tänkt på exakt vad det innebär från insidan att ha moral.

Nu har jag insett att jag kanske inte varit helt rätt ute. Det tycks allt oftare som om folk runt mig har den här tydliga inre upplevelsen av moral, eller åtminstone vad som är etiskt riktigt. Medan jag själv ständigt förundras över hur de kan ha det. Det är så uppenbart för mig att vad som är rätt och fel har de laddningar det har för att det är praktiskt.

Jag skulle kunna ge massor med exempel, men det skulle bara få mig att framstå som en psykopat. Tro mig på mitt ord när jag säger det.

Kommentera

