Behovet av fiktion

Något som irriterar mig är personer som granskar film och andra verktyg för verklighetsflykt utifrån någon form av realism-perspektiv.
”Vad overkligt!”, ”Så där går det inte att göra!”, ”Han hade aldrig hunnit göra det där på så kort tid!”.

För mig, som helt och hållet ser film, litteratur, musik – ja all konst – som medel för flykt från vardagen, är det en absurd kommentar. Konsten kritiseras för att den gör det den är syftad till att göra: avviker från verkligheten.
Undantagen här är biografier, dokumentärer, facklitteratur och så vidare. Men det är fan inte konst heller. Dessutom gör det anspråk på att inte avvika från verkligheten.

För mig är etiketten ”baserad på verkliga händelser” detsamma som att skriva ”skitprodukt”, medan den tydligen tilltalar en del (annars hade den inte existerat). Anledningen till att läsa en bok eller se en film, om det är i underhållningssyfte, är väl att koppla bort den tristess som annars skulle råda? Genom att då läsa något eller se något som påminner om det man faktiskt försöker fly från är väl rätt så idiotiskt?

Jag tror att fiktion är något vi människor har ett behov av. Vi behöver glömma bort våra ynkliga händelselösa liv, faktumet att vi och nära och kära ska dö en dag, alla inre kval och strider, vardagstristessen med mera med mera. På samma sätt som behovet av att avsky finns har vi också behovet av att fly. Glömma bort, för att läka. För stunden. Genom att inträda i en fiktiv värld kan vi göra allt det.

2 reaktioner på ”Behovet av fiktion

  1. Jag vill invända emot att behov måste finnas för att böcker skall existera. Det finns oändliga mängder tryckt material där ute som antagligen ingen vill läsa, men någon ville skriva och lyckades få utgivet. Möjligen kan man invända att åtminstone en tryckare (eller vad det nu blir) ansåg att läsvärde fanns..För ett talande exempel, se bibliotekens utförsäljning av böcker till priser i 10-kronors-klassen. Jag drabbas av akut brist på läsvilja av att studera de titlar som framlever sina ensliga liv däruti.

  2. Jag förstår inte riktigt den invändningen. Jag talar om ett behov av fiktion, men inte att det nödvändigtvis finns behov av alla volymer av fiktionsmaterial. Eller hur man ska förklara det. Fast jag var nog luddig.

Kommentera

