Intressant tanke #3

Jag går en interaktiv kurs i hantering av ångest och oro hos Livanda. I ett avsnitt tas upp en tanke som jag känner igen från behaviouristiskt orienterad filosofi. Jag tycker inte om den maskinella synen på människan (eller andra levande varelser), men tanken är inte mindre intressant för det.

Det hela går ut på att vårt medvetande endast läser av händelser i kroppen. Det du tror dig uppleva är alltid en tankekonstruktion. Om någon börjar skratta på grund av stimulus utifrån skapar personen, i efterhand, en anledning till skrattet. ”Vilka roliga tapeter!”. Det är jaget som skapar illusionen av att inte vara så jävla primitivt som det, enligt teorin, faktiskt är. Skrattet kommer alltså först. Därefter letar personen efter anledningen. Ungefär som med Nostradamus profetior.

Döm själva. Livanda tar inte ställning i frågan, utan noterar helt enkelt att det är intressant. Och faktiskt är till hjälp.

Själv tror jag på detta, men inte att det gäller i varje enskilt fall. Medvetandet är vassare än så. Säger jag för att bedra mig själv och fortsätta leva som jag gör?

En reaktion på ”Intressant tanke #3

Kommentera

