Kluven

När jag hör talas om människor som fått en bättre liv med pengar är det alltid med kluvna känslor. I det här fallet handlar det om en man som förr varit hemlös, men nu skrapat fram en vinst på en lott av något slag.
Bra, han får det bättre. Men samtidigt påminns jag om att pengar kan göra sådan skillnad. Den som inte har pengar har ett helvete. Den som har pengar behöver inte bekymra sig om bostad, mat och andra livsnödvändigheter.
Visst borde pengar göra en skillnad, men inte av sådan art. Det som krävs för att kunna överleva borde vara lättillgängligt för alla.
Nu låter jag som äkta rättvisekämpe, men jag har en annan poäng än ren rättvisa. Det är nämligen så, att om de som har pengar är de som har störst chans att överleva innebär det att de har större chans att sprida sin avkomma. Det blir en kapitalistisk djungelns lag, som inte tar hänsyn till de egenskaper som finns i människor – utan i attribut som ligger utanför människorna.
Det här kan jag inte smälta.
Mycket pengar versus lite pengar borde göra skillnad, ja. Men endast lyx versus mindre lyx.

En reaktion på ”Kluven

Kommentera

