Hur ser en värld utan lögner ut?

Har nyss läst en artikel om Radical Honesty, som skickades av en god vän. Radical Honesty är precis vad det låter som – att säga sanningen i alla lägen oavsett utgång.

Om du tänker efter ljuger du många gånger om dagen. Det kan vara genom att låtsas lyssna intresserat på ointressanta utläggningar, säga att någon ser bra ut i kläder du blir spyfärdig av, eller att maten du just åt smakade bra – trots att du ville dö en gång per tugga.

Några grövre lögner i vår kultur är den om Jultomten, kanske även övertygelser om religion (om religioner och sanningar gick hand i hand skulle ALLA vara religiösa) och att den som aldrig tänker på sig själv kommer längst.

Hur skulle vår värld se ut utan lögner? Och nu menar jag inte den överdrivna varianten där du slänger ur dig precis vad som faller dig in (”Fula skor du har, gubbe!”, ”Jag fantiserar om att knulla din hund!”, ”Din fru är det äckligaste jag vet”). Nej, det handlar bara om att INTE ljuga.

Jag tror det skulle bli en intressantare värld, åtminstone för personer som liksom jag lever i utkanten av samhället (rent idémässigt menar jag). Större delen av det som kallas civilisation skulle dock ställas på ända, och det skulle bli kaos. Något som i sig inte behöver betyda något negativt.

Se till att läsa artikeln, om du inte gjort det.

Kommentera

