Det är skillnad på musik och musik

Jag delar upp musik i underhållningsmusik och konstmusik.
Underhållningsmusik är av det slaget som gör sig bra live, som man skuttar runt till och har roligt till. Underhållning alltså, samma genre som pilkastning, kubbspel och tv-spel.
Konstmusik är något som ger känslor och tankar, en helt subjektiv upplevelse som inte delas med någon annan. Den gör sig därmed inte bra live, utan avnjuts med fördel i ensamhet. För egen del vill jag inte veta vilka musikerna är, hur de luktar eller att de (förmodligen) är människor. Mystiken är viktig.
Men när jag läser igenom mina definitioner skär det sig. Är det inte en inre, subjektiv och tankeväckande upplevelse även om den ”bara” handlar om att ha kul för stunden? Varför är det bättre att ligga i ett mörkt rum med hörlurar och försöka glömma bort att man är människa?
Jag tycks hysa fördomar gentemot underhållning i allmänhet, och dessutom vara besatt av flykten från det mänskliga. Kanske är det så illa att det rör sig om en fördom jag vill ha.

Kommentera

