Det förflutnas demoner

Jag har bett sambon svara i telefon om någon okänd ringer. Om någon frågar efter mig är jag borta. Och hon vet inte var. Och inte när jag kommer hem.
Jag har ställt in mobilen på profilen ”Hemma”, som innebär att bara några utvalda kan ringa till mig. Alla andra får en upptaget-signal i örat.
Vad är detta? Klassträff kallas det. De jag gick med i högstadiet har en så kallad återförening, och den är alldeles i krokarna.
För mig var tiden som 12-16:åring den mest traumatiska perioden i mitt liv. Även om den, via all konstruktiv misär, prövningar, elände och hormoner, utvecklade mig vill jag helst låta den vila. Låta det förgångna vara och fokusera på nuet.
Och det som de flesta andra kallar sammanhållning var för mig bara en förlängd period av artigt och förkastligt förljuget socialt beteende. Vi råkade födas samma år och blev placerade i samma klass – det är allt vi någonsin kommer att ha gemensamt.

Kommentera

