Om att leva såsom i dödens närvaro

En nära vän berättade: En vän till honom jobbar med att ta hand om obotligt cancersjuka under deras sista tid i livet.

Hon har frågat runt bland dem, unga som gamla, rika som fattiga, män som kvinnor:
Finns det något de önskar att de gjort annorlunda i livet?

Svaret var enhälligt: ja, de ångrar att de ägnat så mycket tid åt jobbande och karriär, och avsatt så lite åt de människor de bryr sig om, och de sysslor de helst gör.

Min vän påpekade att det som jag nu gör, ger upp det rutinmässiga (men rätt välbetalda) arbetet för att starta eget och styra mig själv, tycks vara vad många innerst inne önskar.

Mitt syfte är, mer eller mindre, att jobba mindre och få ett mindre förutsägbart (planerat) liv. Ett liv där det jag vill blir verklighet snarast möjligt (istället för att sikta på framtiden). Det blir mindre pengar, men välmåendet stiger.

Jag är glad att jag insett detta innan jag beträder min dödsbädd.

Kommentera

