Misantropi emotionellt?

Misantropi definieras som människohat.
Själv har jag alltid sett det som likgiltighet och brist på samhörighet.
Ändå slår det mig, i stunder av gott humör: mänskligheten ligger inte bara bakom det rent egocentriska. Exempelvis tillverkas ju fågelstugor och bekostas fågelmat, samt saltstenar i skogen. Och nu är jag inte sarkastisk (inte så mycket i alla fall).
Känner jag bara likgiltigheten när jag är på dåligt humör?
Eller är det när jag är på (mer än vanligt) bra humör mina känslor bedrar mig?

En reaktion på ”Misantropi emotionellt?

  1. Min missantropi har bara tilltagit. Den var på nedgång ett tag men nu har den stuckit iväg igen. Fast jag känner nog mest missmod och, som du säger, likgiltighet inför mänskligheten i stort.

Kommentera

