Utträde ur Svenska kyrkan

Nu har jag gjort det, det som jag tänkt göra sedan tonåren: gå ur Svenska kyrkan. Ren lathet och rädsla för byråkratiskt krångel har stoppat mig.

Varför går jag ur? Tja, det sparar ju pengar – ungefär 3 000 kronor per år. Det är förmodligen den vanligaste anledningen till att folk går ut.

Min huvudanledning är dock ideologisk. Jag skulle, även om jag trodde på allt det som står i Bibeln, ha gått ur. Ser det inte som rimligt att ha en institution mellan mig och Kraften.

Men jag tror inte på Bibeln, av den anledningen att jag inte tror på människan. För det är människan som ligger bakom bibeln (och idén om att göra tro till institution).

Tror jag på Gud? Det vet jag inte. Det känns åtminstone korkat att avfärda en möjlighet på grund av ett resonemang i en simpel mänsklig hjärna. Att använda logiska resonemang för att bevisa eller motbevisa företeelser på ett gudomligt plan är som att försöka måla konstverk med en passare.

Okategoriserade

Kommentera

