Ny teknik – landsbygdens räddning

Jo, ni har hört det förut. Lyriska tonfall över den nya tekniken, som ska frälsa lands- och glesbygden. ”Ja, säkert” tänkte jag med.

Faktum är dock att jag sitter utomhus på gräsmattan, i nyinköpta plastmöbler. Inte så brutalt långt från städerna (ca två respektive strax under fyra mil), men det är likväl på vischan jag bor.

Min Macbook Pro står på bordet. Jag har trådlöst nät och chattar med folk på MSN samtidigt som jag jobbar. Och med jobb menar jag riktigt jobb. Är egen företagare – ingen arbetslös World Of Warcraft-addict.

Just nu hägrar dock kaffet, som är på g i perkulatorn – kanske den största källan till inspiration utöver försommargrönskan.

Ska ge en till anledning som gör det här med ny teknik fint som snus: att jag kan sitta hemma innebär faktiskt, utöver mina lägre transportkostnader, att jag spar på miljön.

En sista grej innan kaffedags: den nya tekniken är inte så jävla ny om man tänker efter – det är bara 50-talisterna som är efter.

Okategoriserade

Kommentera

