Hundkultur

Dags för lite fördomar. Märk väl att jag är medveten om dem, och inte går runt i mitt politiskt korrekta lilla universum och påstår att jag inte har några fördomar. Den som säger sådant har förmodligen brist på självinsikt, om personen i fråga inte heter Dalai Lama.

Det är nämligen så att jag retar mig på gruppbildningar. Människor med hundar söker sig till människor med hundar, hårdrockare letar på andra som de tror är hårdrockare och seglare skotar babord, siktar fyr och runkar säl (och allt vad det nu heter) tillsammans. Inom sina umgängesgrupper turas de sedan om att hålla koll på varandra, så att alla följer de underförstådda regler som gäller. Exempelvis ska hundarna nosa varandra i anus när de träffas.

Det finns ett annat, enklare, exempel. Om du nämner att du har ett visst intresse, och det visar sig att någon i det tillfälliga sällskapet också har det – då har ni plötsligt något gemensamt. Och plötsligt börjar den andra personen behandla dig på ett helt annat sätt. Ni kommer sedan att anpassa er efter varandra, utifrån en underförstådd uppsättning regler som gäller det område ni har. Liksom i större grupper passar ni på varandra, och lotsar varandra så att reglerna följs. Den som inte följer reglerna blir utesluten ur gemenskapen.

Det jag tar sikte på är något väldigt mänskligt. Det är så människor, i stora drag, fungerar rent socialt. Tyvärr, måste jag säga. Risken för förhastade slutsatser, en sorts positiva fördomar och självspäkning för att passa in i gruppen är överhängande.

Själv lär jag helst känna människor på djupet, som individer. Inte som företrädare för en viss grupps anda. Det gäller alltså att bli medveten om sina förenklade tankefigurer vid sociala situationer. Vi är intelligenta nog att vara individualister. Dock en aning för lata i bland.

Kommentera

