Min trädgård ska vara omänsklig

Klippte gräset i dag. Tänkte återigen på hur onödigt det är, och motbjudande.

Gräsmattan symboliserar en del av mänskligheten som jag inte tycker om. Den som erövrar, utvidgar sig och roffar åt sig utan att fråga. Och som tycker om att visa grannarna vilken bra och normal människa man är.

Om jag inte hyrde huset skulle jag ge fan i gräsklippningen. Låta det växa. Där man behövde gå skulle bildas gångar. I värsta fall fick lien komma fram, för att röja runt själva boningsbyggnaden. Inget min sambo skulle ställa upp på, så det fick väl bli en kompromiss med betande hästar som rensar gården.

Fick jag välja helt fritt hur min trädgård, eller vad man ska kalla den, skulle se ut blev det något i följande stil:
Växter skulle växa om varandra, i varandra utan tukt och ansning. Här och var skulle en liten bäck slingra sig fram. Naturligtvis inget anlagt eller utgrävt. Träden skulle vaka över huset, dölja det i sin gröna famn. I den mån det gick utan att huset blev förstört.

Helst av allt skulle jag inte bo i ett hus, utan inreda i något befintligt. En grotta, ett hål i marken eller i ett ihåligt träd. Nära naturen, långt från människan.

Okategoriserade

Kommentera

