Om att skaffa barn

Att sätta ett barn till världen är egentligen en rätt smart idé för en sån som jag, som vill förändra världen. Lilla Alma har nämligen några genvägar som jag aldrig hade. Därmed inte sagt att hon ska lyssna blint på mig, för det vore att motverka mitt syfte.

Hon bör kunna nå dit jag är nu betydligt tidigare. Men så ser kanske alla föräldrar på sina barn: att de ska bli bättre versioner av en själv. Med bortputsning av ens egna tillkortakommanden och allt vad det innebär.

Med medvetenhet kommer ”avslöjandet” av diverse företeelser, som ofta tas för givna. Att det som lärs ut i skolan inte är sanningar, utan tolkningar framförda som sanningar är en. Jag litade blint på mina lärare och anammade ”korvstoppningsmetoden” utan att blinka ända upp till gymnasiet.

Att det inte är den som frågar, utan den som ger otillfredställande förklaringar som ska klandras vid missförstånd, är en annan. Det dröjde tills högskolenivå och Filosofi A innan jag ens reflekterade över saken.

Det finns annat också, som är mer praktiskt orienterat. Att maten som säljs i butikerna innehåller tillsatser som inte är helt tillförlitliga är en insikt jag fått på senare tid.

Kort sagt kommer jag att verka för att hon ska tänka själv utan att be om ursäkt, i den mån jag kan.

Att jag fick lov att få dessa insikter själv beror måhända på att jag har arbetarbakgrund. Mina brister i praktiska sysslor ledde tidigt in mot dagdrömmande, teorier och intresse för filosofiska frågor. Jag misstänker att akademikerföräldrar lärt ut liknande länge.

Okategoriserade

Kommentera

