Orden begränsar oss

Minns ni inlägget jag skrev för någon vecka sedan, om att fånga bollar? Jag menade att man, istället för att ta emot en boll och lägga i säcken med texten ”Runda föremål” borde känna på den och fundera på dess egenskaper.

Dave tog upp en intressant aspekt efter mitt senaste inlägg. Nämligen att Nietzsche tydligen såg varje ord som en fördom. Det kände jag inte till. Men spot on! säger jag rent spontant. Finns det något som bygger på snabbsortering, korvstoppningsinlärning och förutfattade meningar i samma utsträckning som språk? Knappast. Och då är det ändå språket vi använder för att tänka…

Förutsatt att alla språk inte är lika rent betydelsemässigt/kommunikativt kan man alltså bli begränsad i sitt tänkande bara genom det språk man lärt sig. Tänk, som exempel, på språket i boken 1984. Där fanns ingen motsvarighet till ordet ‘frihet’.

Men om man inte ska snabbsortera bollarna, hur beter man sig då som språkanvändare? Ja, det enda raka är förmodligen att för det första identifiera sina språkliga förutfattade meningar (vilket borde vara ohyggligt svårt, med tanke på att de utgör en del av ens personlighet och ens sätt att tänka!). För det andra får man fundera ut hur ett ”perfekt” språk bör se ut, och för det tredje får man skapa detta språk. Lycka till 😉

Medvetenhet om språkets begränsningar och sina egna begränsningar på grund av språket räcker dock en bra bit på vägen. Dessutom: språk och kommunikation är inte samma sak. Jag ser språk som en sorts kommunikation, och därmed underordnad sett i kategorier.

Okategoriserade

4 reaktioner på ”Orden begränsar oss

  1. Begränsning i ord och språk, ja. Har du läst nåt av Robert Anthony Wilson? Han förordade ”maybe logic” där han argumenterade ”agnosticism gentemot allt, inte bara gud” och ett citat från wikipedia-artikeln om honom lyder såhär: ””Is”, ”is.” ”is” — the idiocy of the word haunts me. If it were abolished, human thought might begin to make sense. I don’t know what anything ”is”; I only know how it seems to me at this moment. ”Fascinerande tankar. Ska kolla in resten av din blogg.//Niclas

  2. Intressant. Han irriterar sig på den underförstådda ”konstanten” i ordet? Som om något ‘är’ för evigt. Lär nog kolla upp herr Wilson. Tackar för inlägget och tipset.

  3. Häftigt att du alltid skriver saker om som snurrar i mitt huvud!När jag ”Startade om” mitt nya liv började jag slå upp alla ord jag trodde jag visste innebörden av, oj oj oj vad mycket egna ideer jag hade om betydelserna!! Fick mej in på helt nya tankar, för som du skrev så tänker vi på samma språk vi talar.. skrämmande! Hur många gånger uppstår en konflikt enbart därför att vi inte menar samma sak med våra ord…?Frågan är var i från mina ”fördomsfulla” ideer kommer ifrån?Nä, sluttjatat här, men tack (igen) för dina inlägg!

  4. Jag tror att många krig i grund och botten kommer av språkliga missförstånd. Oklarheter i vad länder kommit överens om och så vidare.

Kommentera

