Gjorde ett kap

Besökte en nedlagd fabrik som numera är gigantisk klädbutik. Tyvärr var alla kläder i miniformat för en ståtlig karl på 190 centimeter. Dock gjorde jag ett kap:


Boken, som gick lös på löjliga 79 kronor, är ett nytryck av Politikens filosofilexikon från 1983. Där i går det att söka dels på filosofer, dels på begrepp och teorier. Lättnavigerat och betydligt mysigare att bläddra i än att söka bland tvivelaktiga källor på Wikipedia. En bra komplettering till Filosofins historia, som jag hade förut.

Att bläddra på måfå ger betydligt mer än att surfa på måfå, enligt mig. Anledningen är att man inte hittar lika mycket i boken (den håller sig trots allt till ett enda ämne). Därmed är risken mindre att jag går vilse och glömmer vad jag först sökte.

Rekommenderar vem som helst att slöbläddra i en filosofibok. Inte alls så tråkigt och stelt som det kan låta. Finns många annorlunda idéer och synsätt och härligt vanvettiga teorier som formulerats genom tiderna.

Förresten: Slog upp ordet ‘nihilism’ för att se ett exempel på tydligheten, och blev mer än nöjd.

Okategoriserade

Kommentera

