Nu saknar jag det akademiska livet – igen

Det är nu två år sedan jag tog min examen som språkvetare/medievetare/filosof. Fortfarande finns tomrummet, men jag upptäcker även en annan sida: nämligen ett genuint intresse för ämnena. Som student är det mycket tvångsläsning som gäller, och det var jag aldrig bekväm med. Nu återupptäcker jag kurslitteratur, och har betydligt lättare att hitta såväl för- som nackdelar i den.

Sartre, Kant, Nietzsche och Feuerabend är alltjämt mina vänner.

Trots min ytterst vetenskapkritiska hållning, som blev allt mer kritisk ju mer jag läste – blev jag ändå i viss mån indoktrinerad av det jag läste. Diskuterandet av teorier med studiekamrater leder lätt till en sorts hybris: man tror sig vara delaktig i teorierna själv, och även kunna lösa alla mänsklighetens problem. Det är en sorts rus, en mental lyckokänsla av att vara smart.

Nu har mycket av det där trillat bort, och kvar blir de egna tankarna. Även, till mitt stora nöje, de teorier jag själv utvecklade är intakta till stor del. Vetenskapskritiken består, speciellt kring vetenskapens syfte och funktion. Och den dåliga övergången mellan akademi och samhälle (det är ett ”vi och dom”, när de två delarna istället borde samverka).

Den akademiska tiden i mitt liv lämnar saknad, om något. Den där mentala kicken är oöverträffad, och gör mig ibland sådär sorgset nostalgisk. Jag vill känna mig smart igen, och uppleva användandet av intellektet fullt ut. Påminner om någon gammal Kent-text.

Möjligt att jag överväger erbjudandet om att doktorera i semantik. Någon gång. Nu handlar det om att försöka förena företagandet med intellektuell ansträngning.

Kommentera

