Ledighet=kreativitet

Det felar aldrig. Nu har jag varit ledig i några veckor, och upplever hur idéerna sprudlar i hjärnan.

En intressant detalj: den period jag var ledig men hade vigt åt annat gav absolut noll. Visst kom det idéer, men bara halvbra.

Det är ur verklig sysslolöshet de geniala påhitten kommer. Strosa runt i skogen, bada, gosa med bebisen eller leka med katterna. Eller helst sitta och titta på ett träd, på himlen eller slumra i gräset.

Inte ens att se på film och läsa böcker kommer i närheten av ”nollkreativiteten”. Och då handlar det ändå om direktinjicerad inspiration. Musik fungerar något bättre, men är mest distraherande.

Hur hänger det här ihop då? Jo, jag tror det är otvungenheten som spökar. Jag försöker inte aktivt att komma upp med något. Jag koncentrerar mig inte överhuvudtaget på att vara kreativ, och då kommer det av sig självt.

En liknande princip kan jag, för övrigt, rekommendera till de som skriver mycket. Sluta tänk på ordval och stavfel. Låt din inre kraft ösa på, hur absurt och halvtaffligt det än må kännas. Ta in det kritiska tänkandet i efterhand och slipa till den diamant du redan är i besittning av!

2 reaktioner på ”Ledighet=kreativitet

  1. Hm, ja det stämmer nog! Jag har alltid varit som mest kreativ när jag varit inlåst, tecknat å skrivit som aldrig annars å där finns det definitivt ingenting som inspirerar!

  2. håller med.. blitt oerhört mkt stavfel av mig på sist. har du testat att jobba krativt 04:00 på morgonen? jag rekommenderar det.

Kommentera

