Natur vs utveckling I

I mångt och mycket är jag en motsägelsefull varelse. Det finns många åsikter och värderingar som inte går ihop, men ändå inhyses i samma… eh… mentala objekt (förnekandet av ett solitt ‘jag’ ställer till det här).

En av de största inre striderna gäller det ”naturliga” kontra det ”förfinade” eller ”utvecklade”. Och då pratar jag inte bara om människor och mänskligt handlande. Det här är förmodligen något jag kommer att få kämpa med hela livet. Räkna med en följetong här i bloggen.

Så, vad är då dilemmat? Jo, jag är å ena sidan en mer eller mindre anhängare av Darwins idéer. Med en viss touch av elitism. Kort och gott: det som inte klarar sig utan hjälp ska inte överleva. Att syssla med ”konstgjord andning”, att förändra det naturliga förloppet, är ALLTID fel.

Å andra sidan är jag en intellektuell personlighet och ser något gott i utveckling, strävan efter en bättre värld och så vidare. Där ingår att hjälpa de som inte har det så lätt. ”Konstgjord andning” är alltså rätt. Att nå längre på andras bekostnad är också tillåtet.

Motsättningen alltså, i väldigt grova drag. Jag kommer att fördjupa mig framöver. Inte bara med mig själv som utgångspunkt, även om det ofta blir så.

Till nästa post i ämnet kan ni fundera på följande:
Vad är ”naturlig”?
Ska man hjälpa de som inte klarar sig själva?
Vad får elit-ideal för resultat?

2 reaktioner på ”Natur vs utveckling I

  1. faktiskt så säger inte Darwins och Wallaces idéer att det är fel att hjälpa andra. Däremot så säger dom (lite förenklat och modiferat) att det är fel att hjälpa om kostnaden är större än belöningen.Man kan således inte göra fel om man hjälper ngn i nöd, om denne ngn till exempel hjälper en tillbaka i framtiden. Att å andra sidan hjälpa ngn och i samma veva döma sig själv och hela sitt hus (alla genetiskt närbesläktade individer) kan inte vara rätt.

Kommentera

