Hösten

Jag ser hösten anlända utanför mitt fönster. Känner den där speciella friden den alltid för med sig. Samma sorts känsla som är motsatsen till dödsångest; accepterandet av sig själv som en futtig liten pixel i en enorm väntsal.

Jag älskar sommaren, men knäfaller inför hösten. Den är kreativitet, eftertanke, glädje, varm choklad, vin snarare än öl, vänskap, ömhet, förfall och död. Livskraft, livsglädje. Sammanhang, innanförskap (ja, jag ”uppfann” ordet nu).

I år ska jag fanemej plocka svamp också. Verkar bli en del.

Här sitter jag förresten och pratar årstider, blott dagar efter att jag fördömt kallprat om väder. Den som förstår mig förstår dock skillnaden.

En reaktion på ”Hösten

  1. Kallprat om väder är såklart bara störigt. Men både filosofiskt och vetenskapligt prat om väder desto trevligare.

Kommentera

