Hur mycket tar du för givet?

Tänk dig att du träffar en person från ett avlägset djungelfolk. Av någon anledning talar ni samma språk, men är helt oförstående för varandras samhällen. Ni vet inget.

Tänk dig sedan att du ska förklara ditt liv för denna person, med tyngdpunkt på varför du gör det du gör. Exempelvis när du skriver ett blogginlägg, mailar eller spelar spel.

Du ska även förklara dina åsikter, ideal, mål och din egen personlighet.

Inte det lättaste? Nej, sannerligen inte. Men jag tror att övningen leder till att du blir medveten om sådant som du tar för givet. Och nu menar jag inte ”bortskämda västerlänning, du har det bättre än du tror!”. Nej, jag menar att det är vettigt att ha koll på sina tankar och handlingar, ur en sorts inifrån-utifrånperspektiv.

Tack till Anders, vars vedermödor med obegripliga datorkonfigurationer (och förklaringar) ledde till denna tanke och blogginlägg.

En reaktion på ”Hur mycket tar du för givet?

  1. Kom å tänka på ett redskap jag fått med mej från 12-stegsbehandlingen, nämligen att skriva "Tacksamhetslistor" & fokusera på vad man faktiskt HAR, se det & INTE ta det förgivet!Gör det fortfarande, när jag märker att jag börjar slå på mej själv för allt jag inte är, gnälla över allt jag inte har osv.DET FUNGERAR!

Kommentera

