Ofrivilligt medlemskap i samhället

När valde jag att bli medlem i samhället? Jag fick dess drog injicerad i mig, och nu är jag beroende. Någon ”tork” finns inte. Vad värre är: det tycks inte gå att säga upp detta medlemskap.

Utöver detta förväntas jag bidra för ”allas vårt bästa”, som om jag också valt att bli en flockmedlem och en företrädare för en tvivelaktig art. Hur gör man om man inte vill?

Nej, jag är inte så negativt inställd till så kallad allmännytta som det kanske verkar. Men jag tycker att vi behöver ifrågasätta var vi är, varför och vem som satt oss där. Fri vilja?

Kommer att tänka på utmärkta tv-serien The Prisoner:
– I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered!
– I am not a number, I’m a free man!
Orden kommer från ”Number 6”, som är seriens huvudperson.

Det finns massor med forum online som diskuterar budskap och så vidare i The Prisoner. Ja, det hålls till och med universitetskurser! I det här sammanhanget är just det med nummer intressant:
Number 6 är nämligen jagad och övervakad just för att han ”sagt upp sig”. Man skulle kunna tänka sig att det är en symbol för att fly samhället. Det ligger i linje med att bestrida att han är ett nummer.

Se serien, om ni inte gjort. Bland det bästa som gjorts. Läs mer om den här.

Kommentera

