Bebisen är avstressande

Med tanke på vad alla olyckskorpar kraxar om barnskaffande känns det bra att skriva följande mening:
Bebisen är avstressande.

Faktiskt, är det sant.
I går kom jag hem från en dag i stan. Misantropimätaren på rött. Sur över allt planerande som ständigt förstör njutandet av livet. Trött. Kände för att rasera någons dröm, tända eld på något eller skrika någon rakt i ansiktet.

Det första jag såg när jag kom innanför dörren, förutom katten som försökte lägga snubbelben, var bebis-Alma i sin fula lilla vibrerande stol. Jag hälsade muttrande på sambon, som om det vore hennes fel att jag var sur.

Alma vred frenetiskt på huvudet, letade efter var min röst kom i från. ”Just fan, hon kanske har saknat mig”. Jag satte mig på huk invid henne och sa ”Hej Alma”. Varpå hon jollrade något och sedan sprack upp i ett stort leende, med den lilla tandlösa munnen på vid gavel.

Där försvann den destruktiviteten.

I dag var jag och sambon ute på shoppingtur i ett riktigt vedervärdigt parfymstinkande köpcenter här i krokarna. Gott om folk, högljutt folk. Nog för att, vanligtvis, få mig att börja leta bergstopp där min eremitkoja ska ligga.

Återigen räddade bebisen mig. Vad brydde hon sig väl i alla människor? Hon spanade efter dem, som om de representerade någon utdöd djurart. Men inte mer än så. Det fanns mat i nappflaskan, och något skyndande för att hinna klart och åka hem blev det inte.

”Jaja, de är ju rätt intressanta att studera” tänkte jag när ett koppel med fjortisar skuttade förbi. Varför stressa, när det bara komprimerar lidandet? Hellre ett jämnt flöde av misär, åtminstone denna dag.

2 reaktioner på ”Bebisen är avstressande

  1. På tal om avstressande: du skulle ha sett senast jag och kompanjonen var i Stockholm. Alla runt oss for omkring som ilskna getingar talande frenetiskt i sina headset, medan vi lufsade runt i vad som måste ha sett ut som slow motion (i jämförelse). Fick nästan känslan att vi retade folk bara genom att inte vara stressade.

Kommentera

