OS – vilket jävla ståhej

OS-sändningar på alla kanaler. Hade jag inte sett så lite på tv hade jag förmodligen skrivit ett debattinlägg och gnällt.

Nu stannar jag istället upp och funderar: varför får idrottsevenemang, speciellt tävlingar mellan länder, ett sådant enormt genomslag?

Media som blåser upp ointressant skit till osannolika proportioner? Ja, men det görs ju med allt och är inte relevant i sammanhanget.

Är alla utom jag och mina världsfrånvända likar så förbannat intresserade av sport? Nej, jag tror inte det.

Det här handlar om ett djupliggande behov hos människor, att få känna sig delaktig i något större. Att stå enade tillsammans, vara nära utan att sjunka i manlighet och hela baletten. Och framförallt att få känna ”det är vi mot dom” – även om ”hatet” i det här fallet är rätt sofistikerat.

För några är det också ett sätt att själv kunna delta i tävlingarna – via inlevelse. Att försöka sätta sig i någons situation.

Om mer hade stått på spel hade nog jag också brytt mig i skiten. Det här med ära, stolthet och samhörighet är som ett främmande språk.

Kommentera

