Förbättra vägarna istället

Det ska tydligen bli sänkta hastighetsbegränsningar på några vägar. ”Jahapp, än sen då?” tänkte jag. Medan Aftonblandets trafikreporter var rejält uppeldad.

Men ok, jag kan förstå att det retar folk. För ändrad lagstiftning förändrar inte själva vägen (det är denna aspekt som intresserar mig). Och den förändrar nog inte så många attityder i den riktning som lagstiftningen avser heller.

Egentligen ska det inte behövas begränsningar alls. En bra bilist anpassar hastigheten efter situationen, istället för att åka de 90 kilometrarna i timmen till varje pris. Är det halt, dimmigt, regnar syndafloder eller om någon arbetar på vägen – ja, då struntar man i vad det står på skylten.

Det här gäller egentligen alla sorts situationer, inte bara när det gäller bilism – det är klokast att anpassa sig till det som gäller för stunden. Istället för att gå efter en princip. Jag är rent generellt negativt inställd till principer.

Det bästa är att förbättra vägarna. Där ligger lösningen, om det är färre dödsfall som är målet. Och gör flera filer, så att de som vill glida fram i 70 på 90-vägen kan göra det utan stress från herr Svensson som är på väg till Systemet, sommarstugan eller ska hem och äta.

(Det är för övrigt befriande att ha en blogg som inte är låst vid något speciellt ämne – jag kan skriva om bagateller som detta närhelst jag önskar)

Kommentera

