Sluta fega

Vi har det här livet. Vi gör vad vi vill med det. Vad är då vitsen med att inte uppfylla sina drömmar?

Det här landet, det enda jag känner väl, har försökt göra mig till trygghetsnarkoman. På gott och ont. Istället för att uppmana till galna upptåg har jag hela livet fått signaler om att det är bättre att tänka efter. Man kan ju misslyckas.

Det är bättre att vara garderad. Mer garderad än det går, helst. Så att jag inte försöker alls. Och ja, det leder till att folk klarar sig bra. De gör inte illa sig. Men de sitter instängda i sina trygghetskokonger och ruttnar bort. Döende med ouppfyllda drömmar.

Pensionsparandehysterin säger allt. ”Skit i att leva nu – du måste ju se till så att du inte dör om 30 år!”. Och till slut funkar det. Allt tjat går till slut in i hjärnan, om än minimalt. Kanske låter någon bli att starta det där kaféet. ”Jag ska bara vänta på att det, det, det, det och det ska inträffa. Sen ska jag minsann starta. Kanske…”. Och det blir aldrig något av.

Det du vill just nu bör du göra. Nu. Skit i förberedelserna. Kanske lever du i 100 år till, kanske dör du i cancer om två år. I både fallen vet du inget om det nu. Och det är bara den vetskapen du kan lita på egentligen.

(Skrev jag efter att ha tvivlat en kväll, blivit förbannad på tvivlen och till slut krossat dem)
(Jag skriver förresten oftast mina blogginlägg riktade till mig själv, ofta som små kärleksfulla käftsmällar – ifall du nu blir provocerad emellanåt)

2 reaktioner på ”Sluta fega

  1. Det var så sant som det är sagt 🙂 Jag har också tänkt på det där men den där tryggheten är svår att släppa. Jag är ju en ångestfylld person normalt sett och är jag då inte trygg så blir det ofta värre. Tål att tänkas på…

  2. Håller med dig, man vinner inget på att vara feg…..det är bara att försöka och misslyckas till man lyckas.Sedan om andra tittar på en lite snett så får de väl göra det…jag har INGET att förlora på att leva mitt liv fullt ut. Livet är underbart när vi tillåter det att vara det.

Kommentera

