Jag förstår mig inte på katoliker

Jag minns någon gång på 80-talet hur Madonna retade Vatikanen, hamnade på hatlistor och allt vad det var med Like a prayer. Nu är det en groda som retar de heliga herrarna istället.

Jag och min bror, båda fritänkare som ifrågasätter allt som kan ifrågasättas, blev hembjudna till en bekant och dennes far. Båda pingstvänner. Vi drack te, åt skorpor och diskuterade filosofi hela natten.

Mycket givande för oss alla. De fick chansen att pröva sin tro, medan vi fick en hel del bra svar. Mestadels kring tro och övertygelse. Med skiljda uppfattningar hade vi ändå inga problem, och det var snarare diskussion än debatt.

Jag har stor respekt för religiösa som ifrågasatt sin tro hårt, och ändå funnit att det är rätt för dem. Än mer om de, som nämnda pingstvänner, förstår hur människor kan ha andra perspektiv och accepterar det. Ja till och med, för diskussionens skull, kan anta att Gud inte finns. Bara för att se vilka de teoretiska följderna kan vara.

Jag har hört om folk med liknande erfarenheter från andra religioner. Dock aldrig från de heliga i Rom. Där är det fortfarande abortmotstånd och kondomförbud som råder, och män strax före döden som bestämmer. Vad har de för problem med en korsfäst groda, egentligen? Om jag var trygg i min tro skulle folk få säga vad de ville utan att jag brydde mig – det är ju inte min sak.

Jag förstår mig inte på katolicismen.

Kommentera

