Nu blir jag sugen på att plocka svamp

Svampplockning är helt klart ett underskattat nöje. Och då menar jag inte att bara leta kantareller. Nu har det regnat en massa, och skogarna ska enligt uppgift vara fulla med svamp.

Som liten hängde jag alltid med min mor på svampplockning. Det var alla möjliga sorter som gällde. Jag blev sjukt kunnig, och kan än i dag peka ut olika riskor, skivlingar och kremlor.

Det lustiga är att ingen någonsin berättade exakt hur farliga giftsvamparna är. Bara ”ta inte dem, de är giftiga”. Och det tror jag var bra. Att inte fokusera på det negativa.

Den som blir skrämd som barn tenderar att inte våga som vuxen, tror jag.

Hursomhelst. Det fina med svampplockningen är att det kombinerar friluftsupplevelsen och friheten med skattjaktskänsla. ”En sån svamp har jag aldrig sett! Hit med boken!”.

Påminner faktiskt om hur det är att spela dataspel som Diablo II. Dock: jag går inte omkring och slår allt jag möter med ett fett svärd. Åtminstone är det inget jag erkänner i bloggen bara sådär.

Kommentera

