Ursäkt – jag är vag

Jag använder begreppet ‘samhället’ vårdslöst i den här bloggen. För det ber jag om ursäkt. Och utlovar bättring.

Vad är egentligen samhället? En underförstådd överenskommelse mellan vissa personer inom ett visst geografiskt område? Alla nu levande människor som bor på den här planeten?

Själv tänker jag mig ‘samhället’ som en vagt bekväm referent, som egentligen inte pekar ut något alls. Ungefär som när ordet ”man” används i meningar. ”Man tycker att köttbullar smakar fan” kan ge uttryck både för talarens åsikt, men även ge sken av någon sorts generell mening.

Vaga begrepp är bekväma på det sättet att den som använder dem slipper undan ansvar. Dels är det inget speciellt som pekas ut, och dessutom behöver talaren/användaren inte stå för någon åsikt.

”Samhället suger” kan betyda ”Jag gillar inte mitt liv”, men även ”Jag är misantrop” och ”Jag ogillar det politiska systemet”. Det kan också innebära ”Jag vill förändra något”, men kan lika väl betyda motsatsen.

Ett enkelt sätt att kolla om ett begrepp är oexakt och vagt är att ställa sig frågan: kan jag peka ut begreppet? Nu finns det ”mentala” referenter också (lycka, kärlek, ilska). Ställ då frågan: ”Kan jag enkelt förklara vad begreppet innebär?”.

Kommentera

