Livet finns inte i händelserna

Om existensen är ett nät ser jag själva livsglädjen som hålen däri. Levandet är det som inte planerats, stakats upp som ”pit stops” längs vägen till slutet.

Det bär mig emot att planera privatlivet. Det har det alltid gjort. Ju fler händelser och göromål längs vägen, desto mindre liv att njuta av. Är jag radikalt annorlunda?

Jag lägger märke till att de jag känner ofta definierar sin livskvalitet utifrån händelser och handlingar. ”Jag ser verkligen fram emot konserten”, ”Jag har tråkigt, vad ska vi göra?”, ”Vad blir det i helgen?”.

Själv jagar jag bara sinnestillstånd. ”Just nu upplever jag frihet” är det som spelar roll. I jakten på dessa sinnestillstånd är handlingar och händelser bara i vägen. Promenader, visst. Men då måste de vara utan mål. Lyssna på musik? Ja, men bara om jag förlorar mig och försvinner bortom musiken.

Kommentera

