Använd mail, för bövelen!

Jag är barnsligt förtjust i modern teknik, och den frihet den för med sig. Och mindre förtjust i att vissa, 15 år efter att internet ”slog igenom”, inte använder mail.

Har just beklagat mig till en vän om hur irriterande det är att tvingas ha telefonkontakt, när mail är så mycket smidigare. Som företagare har jag kontakt med många människor, och det är främst män över 50 som har problem med anammandet av mail.

Jag generaliserar inte, utan utgår helt enkelt från mina nuvarande erfarenheter. Kvinnor svarar nästan alltid på mail, och gör det dessutom välformulerat. Då även kvinnor i samma ålder som de män som inte svarar. Vad det beror på tänker jag inte spekulera i. Kanske är det något speciellt för glesbygden?

Här är några fördelar med mail (utifrån mitt perspektiv som företagare):

  • Mail är tidlöst. Du kan svara när du vill, har läst på mer, tänkt efter och planerat.
  • Telefonsamtal blir lätt röriga. Det är lätt att komma in på sidospår och slösa bort tiden.
  • Mail sparas. Allt som blir sagt är dokumenterat.
  • Mail kan innehålla länkar och annan nyttig information, som underlättar vidare informationssökning med mera.
  • När du läser mail läser du verkligen. I en konversation är det lätt att sitta och tänka på vad man ska säga härnäst, istället för att lyssna på den som pratar. Kommunikationen är alltså klart effektivare.

Jag är knappast fientligt inställd mot att prata med varandra. Dock föredrar jag i så fall ”face to face” när man ändå ska prata.

Till sist en humorbild som illustrerar det jag just skrivit om.

En reaktion på ”Använd mail, för bövelen!

  1. 🙂 håller med – om man vill att folk ska lyssna/läsa/förstå bättre vad man talar om så är mail/skrift mycket tydligare.. det är som att någon typ av maktkamp alltid är inblandad kommunikationen i vanliga sociala möten.. ett slags filter som är i vägen för substansen i samtalet innan man är uppvärmd och har byggt upp förtroendet.

Kommentera

