Jag behöver en strapats

Jag läste för ett tag sedan Coelhos ”Pilgrimsresan”. Dugligt underhållande, men absolut inte lika bra som ”Alkemisten”. Dock gav den mig en hunger efter en egen strapats – en vandring som förändrar allt.

Är det en ”verklig” resa jag är ute efter, eller en inombords? Jag använder citationstecken eftersom jag inte ser tankar som mindre verkliga än den så kallade verkligheten. Men, som sagt, vilken typ av resa är jag ute efter?

Förmodligen skulle en vandring till fots eller annan fysiskt ansträngande resa vara det jag behöver. Större delen av mitt liv har pågått inuti mig, och jag skulle förmodligen tjäna på att rikta blicken mot ett annat håll. Göra något på ett nytt sätt. Lära mig något nytt.

Kanske borde jag bredda mina kunskaper, från att endast tänka och skriva till något fysiskt. Bygga ett hus? Måla en tavla? Gräva en tunnel? Det jag inte har i praktiskt förmåga och motorik kompletterar jag med fantasi. Eller misslyckas totalt, och lär mig massor.

Vi får se.

En reaktion på ”Jag behöver en strapats

  1. Vet inte riktigt vad jag skall säga om det hela… Jag har åsikter om resande rent generellt som brukar få folk att bli förbannade. Visst har jag tänkt tanken själv men frågan är hur mycket det är ett försök att fly från sig själv, eller kanske starta en kedja med utmaningar där man till sist inte klarar utmaningen. Som sagt, jag har många åsikter och tankar kring detta.

Kommentera

