Talesätt jag ogillar

Traditioner kan få mig att vrida mig obekvämt. Det är fortfarande trevligt att träffas på jul, men allt som sker på grund av ”tvång” stör mig.

Jag bidrar därför gärna till avlivandet av vissa korkade företeelser. Olika sorts talesätt och andra ideomatiska uttryck stör mig rätt rejält. Här kommer några av dessa:

”Kalla händer och varmt hjärta”
”Äter du pepparkakor blir du snäll”
”Den tar vi, sa polisen”
”Det tar sig, sa mordbrännaren”

Ja, det finns ju massor av dessa uttryck. Vissa av dem, som de två förstnämnda, retar mig för att de upprepas så ofta. Som någon sorts kollektiva mantran (smaka på begreppet ”kollektiv mantra” – vilken fasa!). De kan också variera i formulering, medan de övriga är mer bundna i rytm och struktur. De andra är dessutom snusförnuftiga, allmängiltiga och just traditionella.

Varför inte hitta på sina egna uttryck istället? Såna där färdiga lösningar fyller ingen annan funktion än att visa språkanvändarna att de har något gemensamt (kunskapen om de idio.. förlåt, ideomatiska uttrycken). Tradition är ofta motsatsen till utveckling.

Finns det något uttryck som stör dig?

En reaktion på ”Talesätt jag ogillar

  1. ”Nu ska vi se, sa blinda Sara” eller ”Så tog han sin hammare och såg”. ”Den som väntar på något gott…”

Kommentera

