Jag saknar min barndom

Var lat och slö i soffan tillsammans med sambon. Klickade runt bland de hundratals kanalerna vi egentligen inte ville se. Hamnade på någon musikkanal och hörde Boney M – Rivers of Babylon. Nostalgin slog ner som en bomb.

När jag tänker på min barndom blir jag alltid dyster. För att den var så förbannat bra. Och jag saknar den så mycket. Som en 12 år lång version av filmen Stand by me. Somrarna var alltid så långa, och jag bodde i princip i skogen. Var det inte kojbyggen så var det fiske, upptäcktsfärder eller våldsamma lekar.

Jag levde fortfarande i en lycklig illusion. Det som var udda var bra, det tyckte alla som lekte med oss. Osams blev vi, och slogs med både stenar och flaskor när det var som värst. Men ingen mobbade någon. Och döden fanns bara på film och hårdrocksplanscher. Vi var alla odödliga.

Sen började mellanstadiet, och då var den lyckliga tiden över. Det gällde att vara cool, att passa in och att vinna respekt. Jag var rökt direkt. Huvudet längre än alla andra, osedvanligt stora tänder och alldeles för oförberedd på att människor kan vara elaka. Chocken satt i tills jag var runt 18, då jag hade en kort period av posttrauma light.

Men tillbaka till Boney M. Mamma hade en gammal grå Saab, en sån där bullig modell. Hon hade några få kassettband som brukade spelas runt runt runt. Mixad 80-talsmusik från någon topplista, skulle jag tro. Boney M fanns representerade med ett par låtar.

Jag förknippar ofta låtar med platser, av den enkla anledningen att jag hör dem där. Just Rivers of Babylon har jag ett tydligt minne av: jag satt i mammas bil och vi backade ut från mormor och morfars gård. Den dammblandade fuskläderdoften, låten i den skrälliga bandspelaren. Och den där känslan av att vara väldigt ung och ha väldigt mycket framför sig.

Nu är jag 31 och har en hel del bakom mig, men förhoppningsvis också en hel del framför mig. Boney M lyssnar jag inte på, utan mest black metal med inslag av ambient. Om det nu säger något om min livsfärd so far.

Kommentera

