Finns det äkta misantroper?

Finns det personer som, innerst inne, hatar alla människor? Jag tvivlar. Skulle gärna intervjua en misantrop – någon som är det helhjärtat och inte sitter fast i nån emotionell trotsmekanism.

Ett tag trodde jag mig vara misantrop, intolerant mot människor och folkmassor som jag är. Men med tiden insåg jag att det inte är människorna jag har något emot, utan vissa drag hos vissa personer och, framförallt, flockmentalitet och allt det innebär.

Kanske bör man inte se så bokstavligt på begreppet, utan mer läsa det som ”intolerant mot människor rent generellt”. Inte ”människohatare” alltså. I så fall är jag möjligen en misantrop light. Fast å andra sidan har jag en förmåga att hitta något intressant och eget drag hos de flesta jag träffar, så det stämmer inte heller.

De personer jag reagerar negativt mot är ofta de som är benägna att lyda blint, följa massan och ta saker för givet. Något som ofta beror på nedvärdering av de egna tankarna, vilket i sig inte är en så ”farlig” egenskap. En kvälls samtal med mig och de flesta kan ”botas”. Jo, jag kan ge hopp om jag vill.

3 reaktioner på ”Finns det äkta misantroper?

  1. Haha! En sann Vattuman har talat! ”Våga göra saker tvärt emot”. Min mor och många andra kan ibland bli lite less på att jag gör (har alltid gjort) tvärt emot de tips och råd man har fått. Jag hatar att göra saker på beställning (order). Varför göra som alla andra när man kan testa egna varienter själv först? Jag måste verkligen känna för att göra något innan jag gör det – om det inte gäller jobbet då även om det kan bära mig emot ibland.

  2. Jag kan ibland vara så pass vrång att jag går min egen väg, även om den ”normala” är effektivare och bättre på alla sätt.

  3. Jag får, trisst nog, en enorm avsmak för att göra -vadsom- bara någon säger åt mig att göra det. Det känns nästan som en ren reflex ”Nej, bara för den sa så tänker jag fan inte göra det.” och det kan vara vadsom / varsom, ofta och gärna på jobbet.Klassar mig inte som att jag hatar människor, men jag har tappat hoppet för dom flesta. Tar gärna förgivet i förväg att det är en komplett idiot jag stöter på i {tunnelbana, buss, stan..}, blir sällan förvånad då.

Kommentera

