Åter i stillheten


Jag har återvänt från Berlin. En trevlig stad, för att vara stad alltså. Skönt att åter få sinnesro och eftertanke.

Återigen har jag insett: fokus är betydligt större på handlingar än tankar. När människor träffas och pratar är det oftast om vad de gjort, vad någon annan gjort, eller vad de ska göra. För mig är det ofta rätt ointressant.

Jag diskuterar gärna personligheter, tankar, olika perspektiv. Betraktar och analyserar. Lyssnar, mest av allt. Även händelser kan vara intressanta, om det även ges en tolkning. Vilket det sällan gör.

Varför är inte människor mer intresserade av sig själva? Sina tankar och sätt att se på världen.

På bilden syns en bit Berlinsk byggnad av estetiskt tilltalande slag. Bilden gör den knappast rättvisa.

En reaktion på ”Åter i stillheten

  1. Jag har av misstag hamnat på en gudstjänst inne i den ”nya” blå kyrkan. Som tur var varade inte gudstjänsten längre än tio minuter en kvart, så jag stod ut. Läckert ljus där inne!

Kommentera

