Dags för nästa steg

Jag börjar känna att det som är mina styrkor ändå inte är starkt nog. Funderar på om jag ska förbättra dessa sidor, eller om det är dags för något nytt.

Är jag inte bäst i världen är jag inte bra nog. Så tänker jag om det mesta, vilket är både en fördel och en nackdel. Jag presterar alltid extremt bra, samtidigt som jag aldrig kan njuta av det jag gjort. Just nu känns det som att jag är något av en medelmåtta, samtidigt som den inneboende kreativiteten svämmar över.

Vässa eller bredda, det är frågan.

Jag bröt mig loss från ett bra och utvecklande jobb som tidningsskribent. Jag trivdes, men kände att jag ofta kunde göra jobben i sömnen. Ingen utmaning. Startade eget och fick den där friheten jag drömt om. Men jag får inte riktigt utlopp för det jag verkligen kan: researcha, bearbeta, tänka, skriva.

Den här gången sitter jag med trumf på hand. Jag kan nämligen styra åt det håll jag vill, utan att byta jobb. Mindre ”hjärndött” görande, och mer tänkande (sådär så man blir alldeles slut i skallen efteråt – som jag vill ha det). Jo, det är tydligt att jag saknar utbildningstiden med sin högre intellektuella nivå (där pratades det tankar snarare än händelser).

Steg två har mer med fritiden att göra (om man nu ska skilja det från jobb). Prio ett är bebis och sambo, men det är mer som måste klaffa. De där joggingturerna behöver bli fler, inte bara en gång i veckan. Musikskapandet ska tas upp igen (hänger på att grafikkortet i musikdatorn låter illa – faktiskt). Författandet av boken ska jobbas på mer regelbundet. Utöver det ska vi försöka hitta ett hus att köpa, istället för att hyra.

Sen vill jag ha en stor dos ingenting i mitt liv också. Timslånga promenader helt ensam längs ödsliga vägar och stigar. Jag behöver det för att inte förfalla i destruktivitet.

Kommentera

