Ilska

I dag har jag varit arg. Destruktivt könsordsvrålande arg. Anledningen: ett borttappat kuvert med viktiga jobbgrejer.

Kom hem i dag efter att ha tillbringat helgen hos svärföräldrarna. Under färden sket och spydde en av katterna i buren, vilket föranledde en icke så ljuv odör i hela bilen. Men jag höll det positiva tänkandet uppe. ”Jaha, nu är katten i alla fall inte nödig längre – och kommer inte att skita mer”. Det gjorde hon inte heller.

Väl hemma kom jag, sent omsider, igång med jobbet. Eller. Nej. Kuvertet med alla bilder som ska scannas var puts borta. Sökte igenom hela huset flera gånger, men nowhere to be seen. Började bli riktigt irriterad. Något som rent fysiskt känns som en sammandragning i bukspottkörteln (fråga mig inte varför).

Det blev inte bättre när jag tänkte på att deadline för den produktion som bilderna ingår i är rätt så jävla tajt. Stångade huvudet i väggen, slog dörrar och svor åt katterna.

Fittkukshelvete, horkuk, satans jävla kuk och andra kreativa språkkonstruktioner spred en hemtrevlig klang i vår boning. Jag kände en vanmakt, och en skam. Som om möblerna hånskrattade åt mig. ”Din jävla klant!”. Letade i flera timmar och hann nå ångeststadiet. Började tro att det var dags för hjärtinfarkt, stroke eller liknande.

Efter noggrannt sökande fann så till slut min djupt vördade kvinna, sambo och livskamrat det förbannade kuvertet. Det låg i en påse med saker som jag öst ihop för att hon ska ta itu med. Typ erbjudanden från diverse klädkataloger och liknande.

Så nu sitter jag här och scannar i godan ro, med ett glas halväckligt rödvin.

Kommentera

