Om att missförstå vetenskapens syfte

När vår nuvarande tidräkning infördes blev det ett ”glapp” på en timme. Något som ledde till uppror, då folk – på allvar – trodde att de blivit bestulna på en timme av sina liv.

Exemplet visar hur de som inte är insatta i vetenskap ibland tolkar den: nämligen som ett maktmedel, en sätt att se på världen som tvingas på alla andra. Något som är fullständigt åt fanders. Det handlar om olika förklaringsmodeller, varken mer eller mindre. Där syns den tydliga skillnaden jämfört med religion, som vill ha monopol på världs- och livsuppfattning.

Det finns religiösa människor som är helt ok med att alla inte är inne på deras linje, och dessa människor kommer jag ofta bra överens med. Trots att jag är oförmögen att tro på något alls, så förstår jag dem. Och avundas en aning. Vad har jag missat? Finns det ett sätt att vara religiös på som inte kräver blind tro (att stiga ut i tomma intet och hoppas på fotfäste).

Men vetenskap var det. Jag såg det ofta när jag studerade, speciellt i de grundläggande kurserna: deltagare som tog en viss vetenskaplig position som någons personliga åsikt. När han eller hon bara redogjorde för ett visst sätt att se på saken. Det handlade aldrig om ”så här är det, och så ska ni också se på det!”. Följden var ofta att deltagarna, när de skulle försvara uppsatser, tog kritik mot sina alster som personangrepp.

Skall tilläggas att den här synen på vetenskap är min personliga. Visst finns det fundamentalister inom vetenskapen också. Vissa, som ägnat hela livet åt en inriktning och sedan ser den förkastas för nyare rön, kan bete sig dogmatiskt och drar på sig skygglappar samt hörselskydd.

Kommentera

