Känslans kraft

De emotionella krafterna är förvånansvärt starka. Beroende på humör varierar min syn på världen, mitt sätt att tänka och mitt sätt att agera. Det skrämmande är att jag, mitt i känslostormen, inte kan tänka mig något annat sätt att vara.

Det är som olika personligheter. På bra humör kan jag inte förstå hur jag någonsin kan ha en negativ inställning, medan jag i deppmörkret eller irritationsglöden inte alls förstår hur jag någonsin kan tänka positivt.

Det gäller att påminna sig själv om att stilla sinnet och nå en neutral platå innan handling. Den som är i känslomässig obalans får ofta ångra sig senare.

Dock: den som är medveten om allt detta har en klar fördel. Dessutom är det skönt att släppa loss känslotrycket ibland, under medvetna former.

Kommentera

