Dagens fråga

Hur skulle det vara att ge upp sitt nuvarande liv för ett som fåraherde på Irland, utan internet och allt vi är vana vid?

Frågan är om man skulle sakna det, eller vilja stanna kvar. Omöjligt att veta utan att testa det. Uppslag till en klockren tv-serie?

Minns ett program jag såg om en man som bodde själv i Alaska i några månader. Fascinerande. Ibland drömmer jag om en sån där flykt. Dock vetefan om jag skulle vilja göra det helt själv.

På tal om får: hur kommer det sig att kristna så obesvärat kan använda sig av får/fåraherde-symboliken? Tar ner sig själva fullständigt i relevans, till en flock puckon som lydigt följer en gubbe med käpp. Jag menar – det är ju orättvist mot fåren.

5 reaktioner på ”Dagens fråga

  1. Har du sett Into the Wild? Den tar upp likt få andra filmer just det där behovet av att vilja fly undan allt skit till naturen.Jag tror personligen att man när man tänker så (och det har jag själv gjort många ggr) tenderar att romantisera och idealisera det där enkla naturnära så mycket att man glömmer bort att det trots allt finns massor av extrem-slit i en sån vardag som man slipper i ”civilisationen”.Här hemma om du får feber kan du ta en alvedon och sjukanmäla dig från jobbet. Där i vildmarken måste du fortfarande valla fåren och fixa vatten ur brunnen. Och så är det kanske -30 grader ute samtidgt…Veden slut… Den civiliserade bekvämligheten har en del ofrånkomliga fördelar.Men korta (några veckor max) visiter till den bistraste vildmarken – det skulle jag tveklöst ge mig på mycket hellre än resor till solen och sånt skit. Så att man påminns om hur det känns att leva.

  2. Ja, framförallt är ju friheten större i den civiliserade världen. Mycket tack vare internet etc.Har sett filmen och kände igen mig lite. Sean Penn har gjort ett bra jobb med den.

  3. Jag har bott på Irland utan varken TV , telefon eller Internet. Jobbade dock inte som fåraherde, men fåren gick och betade precis utanför kontorsfönstret där jag jobbade. Kontoret var nämnligen förlagt inne i en ombyggd lada i princip mitt ute på en åker. Det var rätt mysigt att titta ut och vila ögonen på de små shillingarna som skuttade runt.

  4. Jag igen… Vår stuga i Lappland saknar helt el och vatten. Innan jag träffade Magnus åkte jag upp dit och var där alldeles ensam en vecka eller två. ”Men är du inte rädd när du är där alldeles ensam?” var ofta en stående fråga. Rädd för vaddå? Möjligen var jag rädd för att jag skulle trilla och bryta benet eller något och inte kunna ta mig in till byn 4km bort, men det är bara att ropa över sjön så är det väl alltid någon som hör en. Nu är det Magnus som frågar om vi inte kan åka upp en vända lite då och då. Det är skönt med avkoppling från allt ibland.

  5. Vår stuga i Norge är tyvärr moderniserad nu. Dels finns det el (solpanel) och vägen går ända ner till stugan.I början fanns det bara en oljelampa som lyse, och man fick snubbla sig genom skogen för att hitta dit.

Kommentera

