Det urtida behovet

Jag tänker vidare på det jag skrev om det tråkiga med en naturlig och begriplig värld. Och det jag varit inne på sedan bloggens födelse, om det här med att fly civilisationen. Är det inte ett och samma behov?

Jag har, utöver språkvetenskap, teoretisk filosofi och medie- och kommunikationsvetenskap, även läst kulturvetenskapliga ämnen. Mycket socialantropologiskt trök, men det fanns guldkorn. Bland annat en bok som tog upp synen på afrikanska länder som ”mänsklighetens barndom”.

Den som använder vår västerländska civilisation som måttstock för resten av världen kan ibland yttra sig om vissa afrikanska kulturer som primitiva. Hur man ställer sig till det är dock en annan fråga, liksom den verkliga betydelsen av begreppet ‘primitiv’. Det som intresserade mig var den västerländska avundsjukan på de fria afrikanerna, som kunde dansa omkring i höftskynken, pyssla med blodsriter och sexuella orgier utan pekpinnar. Märk väl att den här synen (förmodligen – men vad vet man!) inte är så vanlig längre. Detta handlade om kolonialtiden.

I vilket fall. Det behov som nämns existerar förmodligen. Tänk att få bete sig som fan utan att någon kommer dragande med sin moral. Att få supa, ligga med vem man vill och hur många man vill, och slåss med vem man vill. Kolla in valfri krog under valfri helg och se vad jag pratar om. Det är knappast tal om att någon blir helt förvrängd av alkoholen – nej, det är kontrollmekaniken som havererar och släpper ut de undertryckta behoven av att vara ett djur.

Det här med gudar, tomtar, troll och spöken är en del av samma sak. Tror jag. Om ovannämnda hedonistiska behov är rent fysiskt, så är sagobiten den mentala del som gör allt till en helhet. Och här pratar jag nu inte om hårt dömande gudar såsom Jahve, utan asagudar, ”onda” väsen som Kali, Satan och annat. De tillåter nämligen folk att vara sig själva med sina behov, samtidigt som de ändå uppfyller behovet av andlighet (som även rena naturupplevelser kan ge) och skänker mening (för den som tror på det).

Gemensamt för svineribehov och sagobehov är att båda ”tar” kontrollbehovet och ansvaret från människan. Kontroll och ansvar är två av många faktorer som står i motsatsförhållande till verklig frihet. För även en individualist som jag måste erkänna att det ibland är hämmande att man måste hålla reda på sig själv.

Kanske borde varje svensk ta en vecka ledigt per år och bo i en grotta, äta rått kött och dricka avkok på jästa växter. För att släppa på trycket och balansera sitt inre.

Kommentera

