Om reinkarnation

Över 70 procent av USA:s befolkning tror på änglar. En rätt så stor bunt tror även på reinkarnation. Jag satt fascinerad och såg på ett program om just reinkarnation. Fascinerad på skeptikers vis, skall tilläggas.

Skyller på den pigga bebisen, som låg och babblade vid klockan åtta. Jag gick upp och tog pratkvarnen med mig för att vara snäll mot min sambo. Såg förstrött på tv, och råkade få in Oprah Winfrey. Inte mitt förstahandsval, men så kan det gå när Discovery, History Channel och gänget bara berättar om tråkiga maskiner hela tiden (var fan tog programmen om rymden vägen?).

Såg att en mr Weiss, författare till en bok som heter Many lives, many masters, var på besök i Winfreys tv-soffa. Boken firar 20 år, tydligen, och verkar vara något av en bibel för new age-törstande amerikanska kvinnor. Med sig hade mr Weiss ett gäng damer som blivit, påstod han, botade från sina fobier med hjälp av hans metoder. Något som damerna gärna intygade.

Mr Weiss använder sig av så kallad regression, som innebär att patienterna försätts i ett hypnotiskt tillstånd och får gå tillbaka i tid i sina medvetanden. Hävdar han alltså. Sedan får patienterna beskriva vad de ser, vilka händelser som är viktiga och så vidare. När de sedan väcks ur sin trans sitter mr Weiss där med en förklaring till patienternas, till synes, irrationella skräck för olika saker och ting.

En kvinna var till exempel rädd för att folk ska röra hennes hals. Något som visade sig bero på att hon blev strypt av en man i ett föregående liv. En annan kvinna drömde mardrömmar, något som berodde på att hon förlorat sina barn, också i ett tidigare liv. Ja, ni fattar. Gemensamt var i alla fall att förklaringarna låg i ett tidigare liv.

Någon större kritik mötte herr Weiss inte. Det fanns en skeptiker i studion, men han fick kalla handen av såväl programledare som publik. Några vidare argument hade han inte heller. Dock påpekade han att alla dessa beskrivningar lika gärna kan vara sprungna ur patienternas fantasi, något som mr Weiss medgav. En liten pojke i en beskrivning var fem år och hade aldrig lämnat Kansas, men pratade ändå flytande ryska. Det fnissades åt i studion, för sådana saker var ok som fantasier. Att hela reinkarnationsköret berodde på frigörande av mentala processer var det dock inte tal om, enligt Weiss.

Jag blev knappast övertygad av förklaringarna. Vad är det egentligen för skillnad på att förklara ”helbrägdagörandet” med reinkarnation, och att Påskharen lagt magiska ägg i hjärnan på patienterna? Möjligen är reinkarnation mer tilltalande, då det ingår i etablerade religioner. Men vem kan falsifiera något som till sin natur är byggt för att inte kunna kontrolleras? Utöver det retar jag mig på att alla förklaringar är så enkla, så tillrättalagda. Inga motsägelser eller andra märkligheter tycktes finnas i förklaringarna. Även om Weiss hade rätt borde det väl, rimligen, finnas komplicerade faktorer. Det gör det ju i ”vanlig” psykologi.

Något som stör mig är också att förklaringen alltid tycks ligga i tidigare liv. Hur välvilligt inställd jag än är mot Weiss kan jag inte gå med på det. Varför finns det inga förklaringar som ligger i nuvarande liv? Skulle sannerligen vilja testa regression, ur ett nyfiket skeptiskt perspektiv. Och filma alltihop. Kul om gubben har rätt, men jag betvivlar det mycket starkt.

En annan sak om reinkarnation: om den större delen av personligheten avgörs av generna (biologi alltså), och en rätt stor del av miljön, vad är det då som lever vidare i andra liv? Kroppen lämnas ju här, om man nu går med på denna dualism. Och vad är det som gör att den där andesaken som liknar en mental process förs vidare in i nya levande kroppar? Varför hamnar den inte i ett träd, eller en trottoar någonstans? Och vad händer om det blir slut på andesaker? Eller kroppar?

En sorts ”reinkarnation” kan jag gå med, och den är till och med tilltalande. När jag dör ruttnar min kropp och blir till slut en del av jorden. Som sedan ger näring åt nya växter, nytt liv. Till slut har de partiklar, som i någon mening kommer från mig, spridit sig över ett större område än min kropp en gång klarade. Av denna anledning är jag mer inne på att ruttna i en kista än att eldas upp.

En reaktion på ”Om reinkarnation

  1. En spännande sorts tro på reinkarnation är den när de försöker kombinera det med att de är kristna samtidigt. Att kristendomen absolut inte är kompatibel med reinkarnation på något teologiskt plan stör inte vissa människor som när de ”plockar russinen ur kakan” skapar sig en existensialism som i princip bara tillslut består av paradoxer… men men..

Kommentera

