Vrålande kossor

Fick information i dag som gjorde mig illa berörd. Förklaringen till varför byns kossor vrålar som besatta, och som samtidigt säger en hel del om hur vi lever.

Det låter humoristiskt, ”vrålande kossor”. Faktum är dock att de vrålar för att deras kalvar tagits ifrån dem och slaktats. De har ju ingen aning om var deras barn tagit vägen, och kan sannolikt inte räkna ut det heller – så det är inte den aspekten jag är ute efter. I vilket fall: vardagsmat för vilken bonde som helst. ”Vadå, kalvkött är ju mörare och ger bättre betalt. Och avlivningsmetoderna är ju humana”. Jo, det är ju rimligt på sitt sätt. De är inga monster, bönderna.

Nu handlar det ju inte om att korna får se och höra hur kalvarna dör. Men ändå. Hur ska jag ställa mig till det? Bortförklara med att det inte är någon riktig moderskärlek, utan rena instinkter? Att korna egentligen skiter i vad som händer med deras avkomma? Att detta händer varje dag, så att jag inte behöver bry mig?

Försöker att inte förmänskliga djuren här, men jag har ändå svårt för det här med att värdera levande varelser överhuvudtaget. Hundvalp är bättre än fluga för att den är fluffig och små barn tycker om den? Spindel är äcklig för att den har många ben? Varg är dålig för att den jagar?

För det första kan man ju fundera på varför instinkter skulle vara mindre ”fint” än känslor. Genetiska programmerade processer vs reflektion och medvetenhet? Nja, jag tror känslor värderas högre bara för att det är något viktigt för människan. Nu säger jag inte att djur saknar känslor, för något sådant vågar jag inte hävda med mina begränsade kunskaper.

Det som stör mig mest är nog i slutändan att djuren föds upp enbart för att slaktas (om de nu inte ska användas för att tappa mjölk från). Djupt inuti känner jag avsmak inför att det just är en industri. Att vi på något sätt tappat respekten för livets kretslopp (förr i tiden blev man exempelvis bekant med grisen innan den slaktades – och man åt det man behövde utan att kasta en massa). Terra skrev om det här för några dagar sedan, om ni vill läsa mer.

En reaktion på ”Vrålande kossor

  1. Men fy!Det där med att korna ”skriker av sorg” visste jag inte.Jag har växt upp i tron att korna fått ”fnatt”,men nu blev det ju tragiskt ist!Jag skulle nog också vråla av sorg om nån tog mitt barn ifrån mig.Att bönderna låter korna föda kalvar på löpande band som de sedan tar i från dem,känns bisarrt.Hade korna varit människor hade de helt klart lidit av svårt psykiska sjukdomar.Kan kor bli deprimerade?De kan ju vara glada och skutta runt när de får gå på bete,då borde de kunna bli ledsna också,eller?

Kommentera

