Min egen personlighet

I kontrast till nedanstående inlägg står min egen personlighet, som är svår att beskriva även för mig själv. En dubbelnatur, förenklat.

Förmodligen vore det enklare att verkligen ha en övertygelse, att ha en stark tro på något och följa denna. Och då pratar jag inte nödvändigtvis om religion. Den här vilsenheten är enerverande när den är som värst.

Jag tror inte på något. Och det jag är väg att bli övertygad om tvivlar jag extra mycket på. Ett utmärkande drag. Något annat typiskt är att jag är ”endera eller”; drömmare eller sanningsjägare, byggare eller förstörare. Växlar om och om igen, men hamnar aldrig i något sansat mellanläge.

Den personlighet jag beskriver i föregående inlägg finns, till viss del, även i mig. När jag var yngre var det värre, åt besserwisserhållet, men jag har arbetat bort mycket. Sorteringstänkandet jobbar jag också mycket med, för att jag ser det som ett förhastat sätt att tänka på. Men det finns kvar, vilket syns i kategoriserandet i förra inlägget.

I dag är jag en lyssnare och en rådgivar-typ. Har lätt för att sätta mig in i andras situation, och hjälpa dem ta fram sin potential. Samtidigt har jag svårt för att göra något av mina egna färdigheter. Mycket snack, lite verkstad.

Vad vore livet utan kval?

Kommentera

