Stagnation

Jag har stagnerat som person. Jag kräver ständig utveckling och ny kunskap för att må bra. Nu har jag inte fått det på ett tag, varför jag börjar bli pessimistisk.

Säkraste tecknet på att något är fel med mig är att jag börjar bygga spöken, som jag sedan attackerar. Som inlägget om personlighetstypen jag inte gillar.

Ibland kan jag fantisera ihop personer och situationer som retar upp mig, bara för att finna mig uppretad på riktigt. Något som var fallet med nämnda inlägg. Nu ledde det visserligen till en intressant diskussion, men jag ångrar alltid när jag blir sådär emo.

Ett av mina stora problem är den dubbla personligheten. Rationell vs irrationell, emotionell vs logisk, sanningssökare vs romantiker/mystiker. Det krävs mycket energi för att hålla allt detta i schack, och när jag inte gör det kan det bli emotionellt spill.

Eftersom jag varit väl pessimistisk här i bloggen ett längre tag har jag därför beslutat mig för att ta en paus. Jag behöver tänka efter hur jag ska få den där förnyelsen. Bloggen tenderar att ta fram det sämsta i mig.

Hur lång paus jag tar vet jag inte. Kanske lägger jag ner den helt. Det jag skriver numera känns sällan relevant, och kanske ska jag fokusera på något visst område fortsättningsvis. Säg gärna vad ni läsare tycker.

4 reaktioner på ”Stagnation

  1. Jag tycker det vore trist om du la ner helt. Ta en liten paus istället, eller byt tema på inläggen till något ämnesspecifikt, jag vet av erfarenhet att det räcker gott.

  2. Jag behöver bloggandet, så det blir nog svårt att sluta. Problemet är att jag inte har pågående utbildning eller liknande att bli inspirerad av. Språkliga frågor kanske, om det nu inte blir för trist.Men en paus blir det.

  3. Jag tycker nog att du ska vara nöjd ändå, du har ett barn som verkar må bra av Sofias blogg att döma, och du har ett företag som också går bra (väl?). Du får dessutom ut och resa utomlands i jobbet. Håll ut!

  4. Jodå, nöjd är jag allt. Med det runt omkring mig. Men sedan jag tog examen (05-06 eller när det var) har jag haft ett ökande behov av ny kunskap. Blir inte direkt bättre när jag läser bloggar av folk som studerar passionerat…

Kommentera

