Biologisk medvetenhet

Vi är inga hjärnor med ben, eller medvetandemoln som svävar fram över världen. Bara genom att ha det i åtanke går det att få mer kontroll över sig själv.

Kognitiv beteendeterapi, KBT, är lika effektivt som trendigt. Jag har själv blivit av med det mesta av min oro genom att enbart koncentrera mig på mina beteenden. Och då ska ni veta att jag sedan ung ålder är en grubblare med ängslig natur. Åratal av ångest i stort sett utradera d. Bara för att jag lärt mig hur jag själv fungerar. Inga jävla djupdykningar i barndomen för att ta reda på vilket material det var i sandlådan behövdes!

Så här i efterhand inser jag att problematiken i stort ligger i synen på människan. Att vi efter årtusendens byggande av civilisationen lyckats slå oss fria från naturen. Men så frigjorda från naturen att vi kan styra oss själva helt och hållet med intellektet är vi inte. Och det är inget negativt med det, bara man är medveten om det. KBT ignorerar tankar helt och fullt, och fokuserar på beteenden – det vi enklast kan påverka.

En övning inom KBT kallas ”dressera ödlan”. Ödlan är den så kallade reptilhjärnan. Övningen går ut på inte undvika det man är rädd för. Om du tycker det är obehagligt att åka buss ska du inte undvika att åka buss, för då talar du indirekt om för din ”ödla” att det faktiskt är farligt att åka buss. Enkelt, men det kan vara långt till förståelsen för den som är mitt inne i ångesten.

Medvetenhet är det främsta vapnet i livet. Medvetenhet om den personliga moralen, om privata perversioner och annat som inte är politiskt korrekt, om kontroversiella åsikter. Och om att vi faktiskt är djur vi också. Genom att känna våra begränsningar växer vi bortom dem.

En reaktion på ”Biologisk medvetenhet

  1. Medveten om vrålande kossor,står jag naken inför mig självså humanist jag ärVar är mystiken?Det finns ingenMen jag saknar den/ En dikt, baserad på dina inlägg

Kommentera

