Barnuppfostran hardcore

Satt och läste en artikel om barnuppfostran. En dansk expert sågade pedagogiktrenden som råder bland föräldrar. ”Låt ungarna leka” menade gubben, och jag kan bara hålla med.

När jag växte upp var vi sällan hemma, och inga ängsliga föräldrar var med och övervakade. Jag och brorsan byggde kojor, slog varandra i huvudet med stenar och jagade djur med hemgjorda pilbågar.

Det blev en hel del skrubbsår och blåmärken, men jag skulle rekommendera den barndomen till vem som helst. Äkta frihet, precis som i utmärkta filmen Stand by me. Faktiskt hade jag en så bra barndom att det blev en kulturkrock med den ”riktiga” världen efter varje sommarlov. Än i dag saknar jag den där friheten.

Nu står jag inför barnuppfostran själv, och de goda råden kommer förmodligen att hagla från alla håll. Jag ska försöka komma ihåg hur jag själv hade det, och vad jag uppskattade. Och det var knappast några fejkade lekar, arrangerade av vuxna som läst politiskt korrekta artiklar om könsroller.

Dessutom: det här med uppfostran har fått en överdriven betydelse. Jag läste nyss en bok, där det framgick att generna har 80 procents betydelse (minst!) när det gäller hur ett barn ska bli, medan uppfostran och arv och miljö har 10 procents betydelse var. Tydligen ska det vara vetenskapligt belagda siffror.

En reaktion på ”Barnuppfostran hardcore

  1. Jag tror att man kommer rätt långt med vanligt sunt förnuft. Sen är det nog viktigt att man visar att man bryr sig om sina barn och kramar dem mycket. Det kommer man nog också långt med.

Kommentera

