E-nummer

Jag undviker gärna mat med mycket e-nummer i när jag handlar. Känner mig därför lite skyldig till irrationell skräck för e-nummer, som Medvetenskap skriver om.

Inser dock när jag läser bloggen, att jag inte riktigt gått i skräckfällan. Jag är bara sur för att få mat som är utblandad med vatten och smakämnen för mina pengar. Mestadels, för jag är fortfarande tveksam till framförallt E 621.

E 621, eller mononatriumglutamat, är förmodligen den mest kända smakförstärkaren. Finns i snabbmat, snacks, buljonger, soppor med mera. Enligt livsmedelsverket kan den orsaka vissa otrevligheter. Förmodligen krävs det dock mycket innan någon effekt märks av – annars skulle ämnet inte vara tillåtet.

Själv väljer jag mat utan smakförstärkare av den anledningen att den smakar bättre. Laboratorierna har inte lyckats kopiera verkligheten (än!). Dessutom köper jag KRAV-märkt och ekologiskt. Den som köper ekologiskt odlad/framställd mat behöver inte oroa sig, och bidrar indirekt till bättre djurhållning.

5 reaktioner på ”E-nummer

  1. Det är ju som sagt viktigt att skilja på onödiga otrevligheter med E-nummer och vanliga nyttigheter som råkar kunna benämnas med ett E-nummer. Det mesta i näringsväg kan ju skrivas med E-nummer så man kan ju aldrig generalisera.

  2. I vissa livsmedel försöker de ju luras och skriver istället ut namnen på e-ämnena så man inte ska tro att det är några i.När de står med bokstäver ser det betydligt trevligare ut än med siffror.Det borde satsas mer på restauranger som bara gör ekologiska och nyttiga maträtter nu när folk börjar bli medvetna.Kan förresten rekommendera Mammas ekologiska köttbullar från Scan.Riktigt goda!

  3. Jag gillar bara köttbullar som är bruna inuti 😉 Fast de ekologiska kanske inte har det vitaktiga gummiliknande klägget i sig?

Kommentera

